#1 "Zostań, jeśli kochasz" Gayle Forman


Tytuł: Zostań, jeśli kochasz
Oryginalny tytuł: If I stay
Autor: Gayle Forman
Kategoria: Literatura młodzieżowa
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Data wydania: 10 września 2014
Liczba stron: 284

Sama nie wiem od czego zacząć..."Zostań, jeśli kochasz" to książka o przyjaźni, wspierającej rodzinie, samotności i dokonywaniu trudnych wyborów.

Mia straciła wszystko. W tragicznym wypadku, w którym uczestniczyła, zginęli jej rodzice oraz brat.
Dziewczyna trwa w stanie dziwnego zawieszenia. Wydaje się, że jest duchem, ale to nie do końca prawda, ponieważ Mia nie potrafi przenikać ścian jak na prawdziwego ducha przystało. Obserwuje jedynie to co się wokół niej i jej ciała dzieje. Dziewczyna musi podjąć decyzję, czy walczyć o życie, czy poddać się i odejść na zawsze. Próbując rozstrzygnąć problem Mia wspomina swoje dotychczasowe życie.

Według mnie to bardzo poruszająca książka zwracająca uwagę na tematy tabu. Jednym z jej uroków jest też to, że autorka wplata w całą historię muzyczną terminologię, którą posługuje się Mia. Powieść urzeka swoją prostotą. Porusza serce czytelnika.

Ocena książki:
oprawa wizualna: 5/5
fabuła: 4/5
bohaterowie: 4/5
styl autorki: 5/5
wynik: 18/20


Fragmenty warte uwagi:

"Uświadamiam sobie, że umieranie jest proste. To życie jest trudne."


"Każdy związek jest trudny. Tak jak w muzyce, czasem zdarza się harmonia, a czasem kakofonia"


"Usiadłam na łóżku, tak by mieć przed sobą jego długie wyciągnięte ciało. Drżącą dłonią odłożyłam smyczek. Sięgnęłam lewą ręką i pogładziłam Adama po głowie, jakby to była główka wiolonczeli. Uśmiechnął się i znowu zamknął oczy. Odprężyła się odrobinę. Musnęłam jego uszy, jakby były kołkami, na które nawija się struny, a potem połaskotałam go żartobliwie, aż zachichotał. Ułożyłam dwa palce na jego szyi. Następnie wzięłam głęboki oddech dla dodania sonie odwagi i sięgnęłam do piersi. Przesunęłam dłońmi w dół i w górę przez całą długość torsu, wyczuwając ścięgna przy zakończeniach mięśni i przypisałam każdemu z nich jedną strunę - A, G, C, D. Końcami palców prześledziłam kolejno ich przebieg. Adam spoważniał, jakby się na czymś koncentrował.

Sięgnęłam po smyczek i przeciągnęłam nim w poprzek wysokości bioder Adama, gdzie - jak sonie wyobraziłam - znajdowałby się podstawek wiolonczeli. Zagrałam na początku delikatnie, potem z większą siłą i energią, w miarę jak melodia rozbrzmiewająca teraz w mojej głowie nabierała mocy. Adam leżał zupełnie nieruchomo, z jego ust wydobywały się ciche westchnienia. Spojrzałam na smyczek, na swoje ręce, na twarz Adama i poczułam ogarniającą mnie fale miłości..."



Amy

9 komentarzy:

  1. Książkę mam w planach już od jakiegoś czasu. Lubię takie historie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Najbardziej z całej książki to podobają mi się cytaty, bo autorka doskonale ujęła wszystkie myśli. Jest to takie czytadło na jeden wieczór, zapada w pamięć, ale na kolana nie powala. Mimo wszystko fajnie się czyta i można miło spędzić czas ;)

    Zapraszam do siebie
    http://to-read-or-not-to-read.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka leży na mojej półce niestety nie mam czasu po nią sięgnąć;)

    a co do bloga to prowadź go systematycznie , a będą efekty ;) jak na razie na + ;) Tylko jak dla mnie lekko za ciemny ale to tylko moje skromne zdanie ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tej książki jeszcze nie czytałam. Ale słyszałam o niej naprawdę sporo dobrego. Chętnie po nią sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książki nie czytałam, ale oglądałam film i bardzo mi się podobał. Mam nadzieję że kiedyś zdołam sięgnąć i po powieść :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Książkę mam w planach, ale oglądalam ekranizację i nawet mi się spodobała ;) Czytałam różne opinie, ale z tego co wiem, druga część jest jeszcze lepsza :) Witamy w naszej blogosferze! Miło jest odkrywać nowe osoby zarażone pasją do książek. Wytrwałości, pogody ducha i motywacji, bo to najważniejsze :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Książka zauroczyła mnie oryginalnością, temat śmierci rzeczywiście jest tematem tabu, tu autorka pisała o nim z lekkością. Podobał mi się wspomniany motyw muzyczny. :) Wciąż jednak przede mną kontynuacja. Świetne cytaty wybrałaś. ;) Powodzenia w dalszym prowadzeniu bloga. ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Podobała mi się historia przedstawiona w tej lekturze, troszkę waham się na d sięgnięciem po drugą część, ale chyba zaryzykuję ;)

    www.papierowenatchnienia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem druga część jest jeszcze lepsza, więc serdecznie Ci ją polecam ;)

      Pozdrawiam :*

      Usuń

Dziękuję za każdy komentarz :)

Copyright © 2014 My Library , Blogger