#11 "Nethergrim" Matthew Jobin

Polski tytuł: Nethergrim Otchłanny
Oryginalny tytuł: Nethergrim Book 1
Autor: Matthew Jobin
Ilość stron: 396
Wydawnictwo: Jaguar
Kategoria: fantasy
Wydanie polskie: 2015
Wydanie oryginalne: 2014
Cena z okładki: 37,90 zł
Ocena: 9/10

Chyba każdy z nas czytał kiedyś bajki o rycerzach, czarodziejach, straszliwych potworach i bohaterach, którzy zwyciężali całe zło. Owe bajki były zazwyczaj w "klimacie" średniowiecznym, prawda? Co za tym idzie,
świat bez telefonów, komputerów, ogólnie rzecz biorąc bez elektryczności. Świat pełen rycerzy, panów lennych, chłopów pańszczyźnianych i niewolników. Podobny świat możemy poznać w książce "Nethegrim". Odwiedzimy w niej wioski, karczmy i zamki. Spotkamy czarodziejów (ale nie takich jakich Wam się wydaje), rycerzy, potwory, czarne charaktery i bohaterów. Poznamy przyjaźń i miłość.

Nasza opowieść zaczyna się w wiosce Morvale. Od czasów kiedy dzielny rycerz Tristan i czarodziej Vithric pokonali Nethergrim'a, zwanego inaczej Otchłannym, Kołyskowym Złodziejem czy Klątwą Matek w wiosce jest spokojnie i jedynym ciekawym wydarzeniem są prowincjonalne  jarmarki. Niestety szczęście mieszkańców Morvale nie trwa długo, ponieważ znowu zaczynają ginąć zwierzęta i dzieci, a jednym z zaginionych jest Geoffrey, brat Edmunda, naszego głównego bohatera. Po zniknięciu Geoffreya, chłopiec postanawia wyruszyć na poszukiwania brata oraz innych zaginionych dzieci. W podróży towarzyszy mu dwójka przyjaciół, Katherine i Tom. Co kryje się za tajemniczymi zniknięciami? Czy znajdą dzieci i zdołają je uratować? 

Jak głosi napis tylnej stronie okładki: "Pierwszy tom NOWEJ PRZYGODOWEJ SERII DLA MŁODZIEŻY w duchu kultowego cyklu "ZWIADOWCY" JOHNA FLANAGANA!" To chyba to zdanie spowodowało, że sięgnęłam po tą książkę, ponieważ bardzo lubię "Zwiadowców". Rzeczywiście, czytając "Nethergrim" możemy znaleźć dużo podobieństw pomiędzy nim a serią John'a Flanagan'a. Mimo to książka jest bardzo ciekawa. Mnie całkowicie porwała w swój " specyficznie magiczny" świat. 

Szczególną uwagę zwróciłam na to w jaki sposób Matthew Jobin przedstawił wizerunek czarodziejów. Jest to zupełnie inny obraz niż na przykład w Harry'm Potterze gdzie wystarczy, machną różdżką, a stanie się wszystko czego czarodziej zapragnie... Nie... Jak mówi Edmund:

"Tak naprawdę nie istnieje nic takiego jak zaklęcie, nie w takim sensie, w jakim rozumie to większość ludzi. Nie jest to formułka, którą można powtarzać raz po raz. Gdyby tak było, czarodzieje panowaliby nad cały światem. Gdyby dało się stworzyć zaklęcie, które zabija kogoś z daleka, co mogłoby ich powstrzymać przed recytowaniem go raz po raz, zabijaniem każdego kto im się sprzeciwi, aż w końcu zostaliby władcami całej ziemi? (...) Każde zaklęcie to coś wyjątkowego, pasującego do danej chwili.(...) Nie chodzi tylko o słowa, które wymawiamy, ale to, jak się przy tym czujemy, oznaczenie i rytm, więź jaka nas z nimi łączy. Ważne są nie tylko myśli w głowie, ale też, jak może je zmienić miejsce i czas, w którym się znaleźliśmy."

Jest to książka  młodzieżowa, więc jak na każdą książkę młodzieżową przystało została przedstawiona w niej wartość przyjaźni i miłości. Pokazuje, że dorośli nie są nieomylni i też bardzo często popełniają błędy.


Podsumowując, "Nethergim" to książka, którą czyta się szybko i przyjemnie. Polecam ją w szczególności fanom serii "Zwiadowcy", "Drużyna", "Opowieści z Narnii" i wszystkim miłośnikom literatury z gatunku fantasy. Naprawdę bardzo ciekawa i wartościowa książka. Już nie mogę doczekać się kolejnych tomów!

A wy co myślicie o tej książce? Czytaliście ją czy może zamierzacie ją przeczytać? Koniecznie podzielcie się tym w komentarzach. Do następnego napisania :*

Amy Hall

Udostępnij ten post

6 komentarzy :

  1. Bardzo mnie zaciekawiłaś recenzją. Lubię takie klimaty :) Książkę dodaję do mojego stosu.

    Zapraszam do mnie na fragment mojej powieści. Być może Ci się spodoba na tyle, że podzielisz się ze mną swoim zdaniem na jego temat :)
    www.nalogowy-ksiazkoholik.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i oczywiście z chęcią przeczytam Twoją pracę :D

      Pozdrawiam :*

      Usuń
  2. Już od dłuższego czasu chciałem przeczytać "Nethergrim", ale jakoś nie mogłem się do tego zabrać. Już zanim niewiele wiedziałem o tej książce bardzo chciałem ja przeczytać, ale teraz, kiedy wiem jeszcze więcej to zdecydowałem, że jak najszybciej muszę pójść, kupić ją i przeczytać. :)
    Pozdrawiam
    www.czytanezwiatrem.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę. Osobiście Ci ją polecam :*

      Pozdrawiam

      Usuń
  3. Zaciekawiłaś mnie, a okładka jest świetna ;) Lubię "Zwiadowców", może w przyszłości sięgną i po tą serię
    pozdrawiam :)
    Latające książki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że Ci się spodobają :)

      Pozdrawiam :*

      Usuń

Dziękuję za każdy komentarz :)

My Library © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka